Müzikten şiire bir bakış: dilop

05 Tem 2018

Mart ayında yayın hayatına başlayan dilop’un 3. sayısı okurla buluştu. Derginin bu sayısında kültürel dokudan sanata, müzikten şiire kadar tüm konular geniş bir perspektifle ele alınıyor

Kürtçe-Türkçe yayın yapan kültür, sanat, politika dergisi dilop’un üçüncü sayısı çıktı. Damla anlamına gelen ‘dilop’, iki ayda bir okurla buluşuyor. Mart ayında yayın hayatına başlayan dilop’un 3. sayısısında kültürel dokudan sanata, müzikten şiire kadar bütün konular geniş bir perspektifle ele alınıyor.

Kültürel miras yıkımı

Dergide Hasankeyf ve Sur örneklerinden hareketle, ‘Tarihsel Mekân- Kültürel Miras Yıkımı’nı ele alıyor. Şeyhmus Diken’in moderatörlüğünde bir araya gelen Emin Bulut, Necati Pirinçoğlu ve Büşra Cizrelioğlu Sadak, ‘tarihi-kültürel miras’ın bölgedeki akıbetini irdeliyorlar. Dosyanın sunumunda, “Yüzyıllar öncesinde Moğolların vurduğu, Artukluların onardığı Hasankeyf’i bu kez sularda boğmak; onca medeniyetin iz bıraktığı Sur’u düzleyip arsalaştırmak, betonla Osmanlı kostümü biçip giydirmeye çalışmak, sadece tarihinden değil, insanın geleceğinden de çalmaktır” deniliyor.

İnanç Yıldız’ın sanatçı Ciwan Haco ile yeni albümü üzerine yaptığı röportaja yer veren dilop’ta, tarihçi Mehmet Bayrak ‘Kuvayı Milliye’nin Alevi-Bektaşi Alayı ve Şair Sıdkı Baba’ başlıklı yazısıyla tarihten ilginç sayfaları anlatmaya devam ediyor. Okay Deprem’in, ‘Çarlıktan Sovyetlere Kürtlerin Kısa Tarihçesi’nin ikinci bölümüyle yer aldığı dergide, Rêdûr Dîjle de Sovyet Kürtlerinden yazar Ûsivê Beko’nun portresi üzerinden Sovyet Kürtlerine dair ayrı bir pencere açıyor. dilop’un daimi yazarlarından Barış Avşar, Sümer mitolojisindeki Tammuz’un öyküsünden hareketle, insanın yaşama hakkına ilelebet hükmedecek bir güç olamayacağını ‘Tammuz ölmez’ yazısında vurguluyor.

Bireysellik tartışması

Modern Kürt edebiyatındaki bireysellik tartışmasına ise Fırat Ceweri yazısıyla katkıda bulunuyor. Cemil Oğuz ise ünlü bir pop şarkıcısı olan Tamilli M.I.A’nın hayatını konu alan belgesel üzerinden Tamilleri konu ediyor. M. Ender Öndeş, yaşanmışlıklardan yola çıkarak yazdığı ‘Yerlilik, Millilik, Telebelik’ yazısıyla dilop’ta yer alan bir başka isim... Gazeteci Melis Alphan’ın Mardin Bienaline dair ilgi çekici yazısının Kürtçe çevirisini de bulabileceğiniz dergide, Fehim Işık, Fatime Tekin ve Nevzat Onaran makaleleriyle yer alan diğer isimler...

dilop’ta şairler

Eyşana Beravî’nin Fewzî Bîlge’nin ‘Rojavayê’ isimli portresini Türkçe ve Kürtçe yorumladığı derginin sabit sayfalarında, Dûrzan Cîrano da baykuşa ilişkin hikâyeleri aktarıyor. Yine sağlık sayfasında, Dr. Erdal Sîpan’ın sağlık ve kültür ilişkisini tartıştığı dilop’un ‘best û helbest’ sayfalarında ise şairler Berken Bereh ile Ulku Bîngol dizelerle Celadet Ali Bedirxan’a ‘nazire’ yapıyorlar... Dilop’un üçüncü sayısında şiirleriyle katılan şairler ise Nalî, Cegerxwîn, Weysel Tirpan, Muslum Aslan, Casimê Celîl ve Emmanuel D’astier...

KÜLTÜR SERVİSİ


Etiketler :